måndag 25 november 2013

Adventsfika med Mitt Gävle

På söndag är det första advent! Jag älskar den här årstiden! Det är så mysigt att sätta upp adventsstjärnor, tända ljus och duka upp lite adventsfika!

Jag blev extra glad när Angelica från tidningen Mitt Gävle, i måndags, ville komma hem till mig och göra ett adventsreportage! 

Jag bjöd på en socker och glutenfri saffransäppelkaka med kanelgrädde, Juliga ädelostbollar och kaffe, smaksatt med pepparkakskryddor, kardemumma och en klick vispgrädde! 





Självklart delar jag med mig av recepten! Passa på att prova ni med!! 

Smartfoodtess Saffransäppelkaka

5 äpplen (Ingrid Marie)
175 g smält smör (eller kokosfett för mjölkfritt)
1-2 pkt saffran
1 tsk vaniljpulver
(1-3 msk flytande honung eller sukrin = valfritt, jag kör utan!)
3 dl kokos
2 dl mandelmjöl
2 dl mandelspån
1 tsk kanel
2 msk smör (eller kokosfett, att klicka över kakan)

Sätt ugnen på 175 grader.

Skala och klyfta äpplena.

Smält smöret.

Lägg äppelklyftorna i en pajform, häll över ca 2 msk av det smälta smöret, samt kanelen. Blanda runt.

Blanda ned saffran (honung) och vaniljpulver i det smälta smöret.

Blanda sedan ned kokos, mandelspån och madelmjöl.

Lägg över blandningen på äppelklyftorna och klicka över ca 2 msk smör.

Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 30-40 minuter. Täck kakan med folie om den börjar få för mycket färg.

Servera med vispgrädde, smaksatt med kanel och vaniljpulver.


Juliga ädelostbollar

100 g ädelost (För laktosfritt, välj ädelosten Aura, Cambozola eller Chévre)
50 g Philadelphiaost
1 dl valnötter
1 påse pepparkakskrydda

Hacka valnötterna.
Mosa ihop ostarna och blanda ned nötterna, rulla små bollar.
Rulla sedan i pepparkakskrydda.
Kyl 30 min innan servering.

Perfekt att bjuda på till glöggminglet eller adventsfikat!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar