lördag 17 augusti 2013

Kantarellpaj

Jag och mamma stack ut i skogen i morse och plockade svamp. Dagens skörd bestod av en blandning av gula kantareller, höstisar och en och annan taggsvamp. 




Beslutade mig för att göra en kantarellpaj till middag! Säger bara det, MUMS! 


Receptet på pajbotten har jag lånat ur 56-kilo's kokbok. 

3 dl mandelmjöl 
1/2 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk 
1/2 tsk salt
40 g smör 

Mixa i matberedare, tryck ut i pajform och kyl i 30 min! Nagga sedan botten med gaffel och förgrädda i ca 5-8 min, på 175 grader (står 200 grader i originalreceptet, men jag tycker det blir bättre på 175!) 
(Lägg gärna över folie, så det inte bränns!)

Fyll sedan pajen med fyllning och grädda klart. 

Min fyllning
1 pkt bacon (uppskuret, stekt) 
2-3 dl  hackade kantareller (färdigstekta)
1/2 finhackad gul lök
1 påse riven Västerbottensost 
3 dl vispgrädde 
2 ägg
Timjan
Salt
Svartpeppar

Stek de hackade kantarellerna i smör. När vätskan försvunnit, tillsätt mer smör och löken. Krydda med salt, peppar och timjan. 
Lägg svampen i botten på pajskalet. Lägg sedan på stekt bacon och riven ost. 
Blanda ägg och grädde. Krydda med lite salt, peppar och timjan. Häll över pajen. 
Grädda på 175 grader tills pajen är klar (ca 20-30 min). 
Givetvis kan du använda vilken fyllning som helst i pajskalet! 
Pajen blev supergod och hela familjen gillade den! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar