söndag 25 augusti 2013

Bananpepparkaka och besök hos farmor

En gång i veckan åker vi till min farmor och hälsar på! Hon är en otroligt varm och fin människa! När jag var liten var jag hemma hos farmor och farfar så fort jag fick chansen!! Farmor stod alltid där med öppen famn. Hon har stöttat, uppmuntrat och tröstat. Jag älskade att sitta på diskbänken när farmor lagade mat och bakade! Jag fick hjälpa till att måtta, röra, hacka och diska. Man kan väl säga att det var på diskbänken hemma hos farmor som mitt intresse för mat föddes! 
Jag och farmor står varandra väldigt nära! Jag är glad att hon finns i mitt liv! Trots en herrans massa sjukdomar, hjärnblödning, proppar i lungorna, höft operationer osv, så hänger hon kvar! Envis som få! Hon är hur som helst gammal och man vet aldrig hur länge man får ha henne kvar! 
Jag tycker det är viktigt att vi inte glömmer våra gamla!! Det betyder så mycket med ett besök! 

Gamlingar vill ju gärna fika! Det är otänkbart med en slät kopp kaffe ;) 
Så jag och Charlie bakade en sockerfri bananpepparkaka och tog med idag. Vi serverade vaniljgrädde och blåbär till, och den var jättegod! 

Här kommer receptet
1 1/2 mogen banan
2 1/2 dl mandelmjöl
1/2 dl pofiber
2 ägg 
1 dl smält smör 
2 msk pepparkakskryddor 
2 msk kokos , 1msk smält smör, 1 tsk vaniljpulver 

Mixa en banan med stavmixern
Tillsätt ägg, kryddor och smör.
Blanda de torra ingredienserna och rör
ner i smeten.
Pensla en pajform med smält smör och täck botten med kokos. 
Fyll i smeten jämnt i formen. 
Skiva 1/2 banan och tryck ned skivorna i kakan.
Pensla över lite smält smör och pudra över lite vaniljpulver. 
Grädda på 175 grader i ca 10 min. 

Lycka till! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar