onsdag 7 augusti 2013

Att äta när man är bortbjuden..

I tisdags åkte vi till Strömsholm för att hälsa på min mans "extra föräldrar", något vi gör varje sommar! 

Det är underbart att komma hem till Inger och Tage! Världens finaste och varmaste människor!
Dom skämmer bort oss på alla sätt och vis! Inger lagar god mat och bakar kaffebröd, som hon sedan bjuder oss på. I år var det en stor skillnad bara, jag tackade nej till kaka och pasta! 
Ofta blir folk lite nervösa när de ska bjuda mig på middag, för de blir osäkra på vad jag äter och och inte, de tycker synd om mig som inte får någon kaka osv.. 
Jag hade glömt berätta för Inger att jag lagt om kosten, så tyvärr blev hon orolig över att hon gjort "fel" mat. 
Jag försäkrade henne om att det inte var några problem! Jag är van att anpassa mig och äta det jag kan. Jag valde helt enkelt bara bort pasta, bröd, potatis och fikabröd. Det gick verkligen ingen nöd på mig om vi säger så! 





Vi åker alltid och fikar på Borgåsunds hamncafé när vi är i Strömsholm. Ett riktigt smultronställe! Jag nöjde mig med kaffe! 



På onsdagen begav vi oss hemåt efter lunch.
Vi var bjudna på grillmiddag mot kvällningen. Från ett dukat bord till ett annat! Inte helt fel va?! 


Kicki hade verkligen anpassat hela middagen efter mig! T.o.m gjort sötpotatis för första gången!! Man tackar! 

 

Till efterrätt blev det frukt och nötter, visst ser det gott ut! 

  
Ibland kan det vara jobbigt att tacka nej till efterrätt eller kaka, bara för att man ser besvikelsen hos den dom vill bjuda och vara snäll! Vi alla har nog, någon gång, tagit en bit "bara för att vara snäll".
Om du bestämt dig för att du inte vill äta, stå fast vid det! Ibland kan det vara lättare att man redan innan berättar för värden/värdinnan att man inte äter efterrätt/fika. Då har de en chans att anpassa/förbereda sig, och du behöver inte tampas med både sug och försöka hävda dig mot övertalning samtidigt! Oavsett vilken anledning du har till att avstå, så är det lättare om du är förberedd och har bestämt dig innan! 

Kram och ha det gott raringar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar